Hundutställning och äntligen hundkursstarter!



Ester ligger och bevakar bordet som håller på att dukas, kanske kommer det något gott?

Så är det augusti och vardagen börjar närma sig.
Jag ställde Alice och Ester i Askersund i lördags och kom hem med finare hundar än jag åkte med.
 Nej jag bara skojar det var samma goa hundar både före och efter men jag fick så fin kritik på båda. Ester fick ett Hp (hederspris) och Alice fick sitt första Ck (certifikat kvalitet) på sin första utställning.

För er precis som jag som inte alltid har så lätt att hänga med i termerna  så är utställningen till för att dels få en bedömning på sin egen hund beroende på ålder, tidigare meriter och kön, dels tävlar hunden mot andra först av samma kön sedan om det går jättebra av hundar av motsatt  kön (förstås av samma ras) om det går riktigt bra så kan man bli BIS (best in show) och vinna hela konkarongen.

Alice tyckte det var jätteroligt till min förvåning, och hade inga problem med att domaren gick igenom henne. Ester var enda hoffen på hela utställningen och det var ju synd men så kan det vara.Vi fick blodad tand och kommer försöka ställa ut voffsingarna igen.

Titta gärna på bilder hos Tessan på www.minahundarochjag.blogg.se

Vi har även haft kärt besök av släktingar från Sundsval och de har en underbar trevägskorsning se bilden överst, en blandning med wheaten och två andra raser som lystrar till namnet Jacko.

Så har kurserna börjat, det känns som så länge sedan men nu börjar de dra igång!
Först ut var rallylydnad som startade imåndags med fem härliga positiva ekipage. Vi hade lite teori först och sedan gick vi ut och byggde samt provade på olika skyltar samt riktnings/rörelse banor.
Jag ser verkligen fram mot nästkommande sex veckor . Vi kommer träna stenhårt, eller hur?
Bilder kommer från kursen fr.o.m nästa vecka när kameran är med.

Ikväll är det årsmöte i Fritt Följ och en ny styrelse ska väljas efter vårens turbulens, det känns bra att föreningen kan fortsätta leva med unga, välmotiverade styrelse medlemmar. Alltså kommer inte jag sitta i styrelsen men kommer finnas med som instruktör!
Vi hörs och ses! Lämna gärna en kommentar !

Kommentarer
Postat av: Sara med Ikaros och Ozzy

Klart vi ska träna stenhårt! Vi är redan i full gång här hemma med att träna dom olika momenten och meomorera skyltarna, det sistnämnda hänger nog mer på mig än på Ikaros dock :)



Vi ses ikväll!



2009-08-12 @ 13:41:13
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com
Postat av: Anne

GRATTIS

Till fina framgångar i Askersund.



Önskar vi wheaten tjejer Iris & Greta

2009-08-15 @ 18:53:36
URL: http://www.wilmris.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0