Valpkurs, hund ivardagen spår och sök

Nosövningar i alla former är helt underbara tycker jag, vi får se hundarnas kapacitet och har förmånen att få jobba ihop med dessa underbara djur.
Genom nosövningar och andra aktiveringsövningar blir vi viktiga för våra hundar och de tycker att vi är familjen de verkligen vill bo hos.

Det här med korrigeringar är svårt eller hur? Vad lär man sig egentligen av att bli åthutad? Tänk istället så här: Vad vill jag?
Hur kommer jag dit?
Leder mitt sätt dit jag vill komma eller behöver jag byta strategi?
Vad tycker hunden är viktigt?

Jag menar inte att hundlivet är utan regler utan mer hur kommer vi till en harmonisk och rolig samvaro med hundarna. Relationer mellan männsikor kan vara svårt så även när det gäller våra hundar så fundera lite.

Ester ligger på golvet och tycker livet är rätt så trevligt efter att massakrerat ett par kartonger och burkar som var gömda samt fyllda med godsaker.
Lite senare ska vi ut på en härlig långpromenad.
Jag tror att vi och våra hundar får för lite motion. Får man inte det reagerar hundarna med att hitta på andra saker som att skälla, göra utfall m.m Nu säger jag inte att det är så lätt att komma åt beteenden som vi anser vara felaktiga men man kan alltid försöka med ökad motion om hunden redan nu får för lite. Ge det ett par månader och se om beteendet förändras.

Vårt hus är äntligen sålt och vi flyttar in i en tvåa för att fortsätta vårt sökande efter vårt nya drömhus. Redan i maj går flyttlasset så nu är de full fart, ja inte på mig kanske men på resten av familjen.
Nu finns det lediga platser på kurserna, så passa på och gå en kurs med din hund i vår och ha roligt tillsammans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0